Nieuws
5 tips om de millennial aan je organisatie te binden
19 May 2017
5 tips om de millennial aan je organisatie te binden

De Millennial of Generatie Y, geboren tussen 1982 en 2002, is aan het werk. De eerste Millennials bereiken inmiddels de sleutelposities in Nederland en het is in essentie deze generatie die de komende 10 tot 15 jaar het wereldbeeld zal bepalen. Economisch, politiek en maatschappelijk. Maar je bent nog niet echt met ze bezig.

Verbazingwekkend genoeg is het mij inmiddels duidelijk dat nog heel veel organisaties niet met deze generatie bezig of bekend zijn. We begrijpen de generatie nog niet heel goed of vinden ze met name “de verwende generatie”. Bijzonder. Dit zijn wel de mensen die een grote bijdrage gaan leveren aan de wijze waarop je bedrijf zich in de nabije toekomst zal onderscheiden van je concurrentie. 5 tips over hetgeen je zou moeten doen om de Millennial succesvol aan je te binden.

 

  1. Bied gedenkwaardige ervaringen
    Deze generatie betrad de arbeidsmarkt in een periode dat werk schaars was. Zij hebben gezien dat bezit en status vergankelijk is. En een baan geen zekerheid biedt. Zij hechten een andere waarde aan bezit, status en salaris. Liever dan geld sparen zij waardevolle ervaringen. Nodig inspirerende sprekers uit of stuur ze naar een gaaf seminar. Geef ze de mogelijkheid om mee te werken aan de gaafste deal van het jaar. Geef ze geen bonus, maar een stedentrip. Organiseer jouw kerstdiner in het aquarium van Artis. 
  2. Wees jezelf
    De Millennial is niet onder de indruk van grote multinationals met grote namen. Zij zoeken naar inspirerende werkgevers die op een maatschappelijk verantwoorde manier hun business draaien. En naar werkomgevingen die in het verlengde van hun eigen persoonlijkheid liggen. Met authentieke mensen van wie zij kunnen leren en met wie zij willen samenwerken. Zij zijn veel minder sociaal wenselijk dan we gewend zijn en dat is eigenlijk heel verfrissend. 
  3. Focus op klanttevredenheid
    De Millennial is opgegroeid met technologie. Dankzij het internet en mobile zijn zij gewend aan snelle service en levering. En klanttevredenheid is een must in een tijd waar ontevredenheid via de social media gemakkelijk een weg naar buiten vindt. Meer dan vorige organisaties is de Millennial gericht op klanttevredenheid. Dat is van grote waarde, ook binnen je bedrijf.
  4. Geef ze de ruimte
    Deze generatie scoort hoger dan iedere voorgaande generatie op ondernemerschap, omgevingsbewustzijn en adaptief vermogen. Zij zijn gericht op samenwerken. Niet in een vast toegewezen team, maar met diverse disciplines en mensen binnen het bedrijf. Bij deze generatie lopen werk en leven door elkaar heen als onderdeel van dezelfde ruimte en tijd. Geen work-life balance, waar werk en privé strikt gescheiden zijn, maar work-life fluency. Sportklasje onder “werktijd”? Moet kunnen. Ze zitten immers in het weekend ook nog te e-mailen.
  5. Biedt ze veilige kaders
    Ruimte, maar wel binnen duidelijke kaders. Ze groeiden op rondom het millennium in een lange tijd van economische groei. Hen werd aangeraden te gaan studeren wat ze het meest interessant vonden en opeens was werk schaars. De verzorgingsstaat kwam onder druk te staan en flexcontracten nemen enorm toe. Daardoor ontstaat de angst om foute keuzes te maken. Ze houden graag alle opties open. Biedt ze dus duidelijkheid en kaders waarbinnen zij op een veilige manier hun magic kunnen toevoegen.  

 

Conclusie
De Millennial vraagt om inspirerende werkgevers en een inspirerende werkomgeving. Emotie, echt contact en klantintimiteit zijn intrinsieke onderdelen van de beleving waar de Millennial naar zoekt. Het is niet langer de grote leaseauto die talent bindt aan uw organisatie. Erkenning en waardering van talent blijkt uit het creëren van een flexibele werkomgeving, snelle technology, uitstekende service en maximale focus op het snijvlak tussen werk en privé.

 

Door Sander de Meester

Milena van Maasakker
Yours personeelsdienten
"Als ervaren werving en selectieadviseur kom ik met grote..."
lees testimonials
+31 0654974379
Wirelab Creative